Dagens pass/form

Blogg

Dagens pass/form

Dagens pass blev ett kort och intensivt bröstpass. Fokus på bänkpress och hantel-flyes. Jag börjar alltid med att värma upp framsida axel genom att göra 20×3 axelrotationer framåt med ett lätt gummiband. Det ska inte vara tungt, utan mer en känsla av att axeln blir varm och rörelsen känns mjuk och fri.

Därefter så lägger jag mig på bänkens och gör höga reps antal med stången utan extra vikter. Jag gör ca 30-50×2-3 reps. Samma sak här, det ska inte vara tungt utan känslan är bara att du blir varm i bröst, axel och triceps.

Efter  dessa uppvärmningsrundor så är det dags att jobba sig uppåt med vikten. Jag börjar med att ha 40kg (alla kommande vikter är inkl. stångens vikt på 20kg) Och här gör jag ca 20 reps två set. Därefter ökar jag till 60kg och börjar med mina 10reps. Här beror det på vad jag är ute efter när det kommer till passet. Så antingen håller jag mig på 60-70kg och jobbar med 10-12 reps och gör ganska många set. Detta för att jobba uthållighet och styrka i musklerna.

Men idag ville jag jobba lite tyngre så efter två set på 60 kg blev det ytterligare 20kg på stången. Nu jobbar jag färre reps 5-10 reps beroende på dags form. tre set och är jag pigg och känner att det finns krut kvar så ökar jag och känner på 100kg. Jag har en dröm och det är att ligga och pumpa på 100kg. Men idag så är jag långt därifrån. 1-3reps på 100kg är vart jag fixar i dagsläget. Men jag kämpar på. Men då jag väger ca 68-69kg så är det okej enligt mig.

Avslutningsvis så kör jag ett par set med hantelflyes. Här jobbar jag med en vikt på 14-20kg. Jag är noga med att få en maximal rörelse i axel-leden. Jag vill känna muskeln som jobbar. Och det hjälper att sträcka ut ordentligt och på så sätt känna muskeln jag vill ha kontakt med. I detta fall Pectoralis Major (bröst muskeln) Jag håller mig till en vikt som är lagom tung och får mig att bibehålla rätt rörelse.

Varierad träning är mitt tips när det kommer till all träning, övningar och muskelgrupper.

Ha det bäst.

Alexander.

Tyck till