Min Fysik

Blogg

Min Fysik

Att träning alltid varit en stor del av mitt liv är ingen hemlighet. Jag har alltid fascinerats av träning, gym, fysik aktivitet och fysisk form.

Det har tagit tid att hitta rätt, men jag är glad att jag val den långa vägen till där jag är idag. Jag vet idag vad jag vill med min fysik. Jag vet hur jag tar mig dit, och framför allt hur jag håller mig kvar. Jag har lärt mig av misstag och av mina framgångar.

Nyfikenhet är nyckel till allt. Jag har varit nyfiken och utforskat olika metoder, testat träningsupplägg, lär mig av min kropp och vad den reagerar bäst och sämst på.

Målet idag är att ha en helhetsfysik. Jag vill kunna springa, cykla, ro, eller vad som helst där det krävs en bra uthållighet och kondition. Men jag vill också kunna lyft tungt, vara stark, lyfta min egen kroppsvikt, göra lopp som Tough Viking utan problem. Så träningen är allsidig och målet är glasklart.

Här är en bildkarta på mina olika fysiska former under dom senaste åren. Många då träningen varit bra och formen bra. Men träningsupplägget olika. En del där mitt fokus ledat mer åt cardio, och vissa under perioder med fullt fokus på styrka och massa.

En sak som kan irritera mig massor är när jag får höra att jag har det genetiskt, att jag inte behöver jobba så hårt för att ha den fysik jag har. Då önskar jag att den eller dom som påstår det ställer sig bredvid mig och tränar vid min sida under en veckas tid så får vi se vad dom säger då. Jag får jobba hårt för att behålla den muskelmassa jag har, samt fokusar enormt på cardio och kost för att behålla mina fett procent låga. Man kan väl lugnt säga att det fanns en tid då jag inte var lika vältränad.

Sen ska jag absolut erkänna att jag har förutsättningar och en kroppstyp där det passar bra med explosiv träning och styrka. Men gratis är det inte. Och när det kommer till löpning var det inte många år sedan jag sa ”Milen hahaha e du galen!! Aldrig!! Jag springer max 2km, inte en meter till!” Men idag är milen en del av min vecko-träning. Och jag ska villigt erkänna att jag gillar det. Och jag älskar det resultat jag får ut av det.

Dessa två bilder visar skillnaden på min kropp under perioder med mindre träning till skillnad på mycket träning.

Löpningen kommer jag att återkomma till i ett inlägg längre fram. Så håll utkik.

Ha det bäst

 

Alexander

 

 

Tyck till