Marklyft.

Blogg

Marklyft.

På dagens pass var det dags för att putsa av mitt marklyft. Det är mitt absoluta favorit lyft när det kommer till dom tre stora styrkelyften. (Marklyfy, Knäböj, Bänkpress) Men nu var det ett tag sedan jag körde mina marklyft. Så det var hög tid.

Anledningen till detta uppehåll vet jag inte exakt, men det var otroligt skönt att ta tag i den där stången och dra upp lite tunga vikter igen.

Uppvärmning gör jag alltid med stången (20kg). Jag jobbar med att hitta position och känna så tekniken är på plats. Här kör jag 20X3

Sen ökar jag till 60kg och kör 10X3 för att få igång musklerna och jobba upp en puls.

Därefter så lägger jag på 100kg och jobbar 10:or. Målet här är att komma till baka till 10X10 set (alltså 100st lyft på 100kg) Men idag så landade jag på 3set på 10reps.

Målet efter detta är att höja mitt maxlyft på 150kg. Men det kommer ta ett litet tag. Vet inte vad jag ligger idag men kan gissa på 135-.140kg.

Jag valde att inte öka vikten idag då det var ett tag sedan jag körde tunga lyft och vill hitta tillbaka och känna på 100kg vikten till att börja med.

När det kommer till teknik och hur jag tänker så kommer det att komma ett helt inlägg som mer fokuserar på hur du ska lyfta för att slippa skador. Håll utkik efter detta.

Ha det bäst!!

/Alexander

Tyck till